Home / Unpublished / Η αγαπητική σχέση που έχει ο Κύριός μας με τα φυτά

Η αγαπητική σχέση που έχει ο Κύριός μας με τα φυτά


Ποια είναι αυτή η αγαπητική σχέση που έχει ο Κύριός μας με τα φυτά, όταν ο ίδιος παρομοιάζει τον εαυτό του με την άμπελο και τους ανθρώπους, τους κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωσιν Αυτού πλασθέντες ως τα κλήματα; «Ἐγώ εἰμί ἡ ἄμπελος ἡ ἀληθινή, καὶ ὁ πατήρ μου ὁ γεωργός ἐστί» (Ιωαν. ΙΕ΄, 1). «Ἐγώ εἰμί ἡ ἄμπελος, ὑμεῖς τὰ κλήματα» (Ιωαν. ΙΕ΄, 5). Θα παρομοίαζε ποτέ ο Θεός τον εαυτό του με κάτι το οποίο είναι υποτιμητικό, με κάτι κατώτερο, με κάτι άνευ αξίας; Για τον Θεό τα φυτά και κάθε δημιούργημα φέρουν σύμφυτα και αδιάρρηκτα τον Δημιουργικόν Λόγον. Όπως μας τονίζει ο Μέγας Αθανάσιος, ο Λόγος του Θεού φωτίζει τα ορατά και τα αόρατα, τα συγκρατεί σφικτά και δεν αφήνει τίποτε έξω από τη δύναμή Σου, αλλά όλα και δι’ όλων, και το καθένα ξεχωριστά και όλα μαζί, τα ζωοποιεί και τα διαφυλάττει.19 Επιπλέον, η Υπεραγία Θεοτόκος προσλαμβάνει πάρα πολύ συχνά επίθετα που σχετίζονται με φυτά όπως Δένδρον αγλαόκαρπον…, ξύλον ευσκιόφυλλον…, το άνθος της αφθαρσίας…, το στέφος της εγκρατείας…, το κλήμα βλαστού αμαράντου…, η φύουσα τον φυτουργόν της ζωής ημών. Η φλεγομένη και μη καιομένη βάτος, που έφερε μέσα της το πυρ της Θεότητος, τον Φριστό, χωρίς να καεί. Το ρόδον το αμάραντον…, το μήλον το εύοσμον…, το ηδύπνοον κρίνον…, Ῥάβδος ἐκ τῆς ῥίζης Ἰεσσαὶ, Καὶ ἄνθος ἐξ αὐτῆς Χριστὲ, Ἐκ τῆς Παρθένου ἀνεβλάστησας… και τόσα άλλα πανέμορφα χωρία.

 Ο Μέγας Βασίλειος μάς εξηγεί ότι ο άνθρωπος οποιοδήποτε είδος ή γένος φυτού και αν εξετάσει, πρέπει να ενθυμείται Εκείνον. Εκείνον που τα δημιούργησε. Επιπλέον δε, όταν δούμε ένα φυτό και ένα άνθος να φέρνουμε εις το μυαλό μας την ανθρώπινη φύση.20 «Πᾶσα σάρξ ὡς χόρτος, καί πᾶσα δόξα ἀνθρώπου ὡς ἄνθος χόρτου» (Μ΄, 6), όπως ο προφήτης Ησαΐας αναφέρει. Δηλαδή, κάθε σάρκα είναι όπως το χόρτο και κάθε ανθρώπινη δόξα ως ένα άνθος του φυτού, καλλίμορφο και ευχάριστο μεν, όμως ολιγόχρονο και πρόσκαιρο.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης.

Ανδρέας Χατζηχαμπής (2015). Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης. Λεμεσός: Εκδ. Κυπριακό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης, σελ. 42-43.

Κεντρική σελίδα Ορθοδοξία και Περιβάλλον 

Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης

 

Διαβάστε επίσης

Το φυσικό περιβάλλον ως κτίση

Για  μας  τους  ορθόδοξους  χριστιανούς  το  φυσικό περιβάλλον είναι κτίση. Η κτίση δημιουργήθηκε από τον ...