Home / Unpublished / Ο Σκοπός και προορισμός των ζώων

Ο Σκοπός και προορισμός των ζώων

Στη συνέχεια όλα τα ζώα έρχονται έμπροσθεν του διορισμένου βασιλέα της κτίσεως, «του διορισμένου βασιλέα των αλόγων και των αψύχων», για να τους δώσει το όνομά τους. «Πάντα πέταξας ποκάτω τν ποδν ατο, πρόβατα, καβόας πάσας, τι δκατκτήνη τοπεδίου, τ πετειντοορανοκατος χθύας τς θαλάσσης, τ διαπορευόμενα τρίβους θαλασσν» (Χαλμ. 8, 7-9). Ενός βασιλέα που κατέχει εκείνο το διακριτικό γνώρισμα έναντι της υπόλοιπης δημιουργίας, που τον καθιστά ικανό να εξυψωθεί μέχρι τον ουρανό. Τον «κατ᾿ εκόνα Θεο» πλασθέντα (Γεν Α΄, 27) βασιλέα που κατέχει, σύμφωνα με τον Μέγα Βασίλειο, «το λογικόν και το ελεύθερον». Σον βασιλέα που μπορεί να εξυψώσει μαζί του όλη τη κτίση. Κατά τον Κάλλιστο Wear, Επίσκοπο Διοκλείας, ο άνθρωπος, ζωντανή εικόνα του ζώντος Θεού, μπορεί να κάνει δύο πράγματα που κανένα από τα άλογα ζώα δεν μπορεί: πρώτα μπορεί να διαμορφώσει και να αλλάξει τον κόσμο, δίνοντάς του ένα καινούργιο νόημα και σκοπό και ύστερα μπορεί να δοξολογήσει και να ευχαριστήσει τον Θεό για τον κόσμο. Όπως πιστεύουν σύγχρονοι φιλόσοφοι, προκύπτει ηθικό πρόβλημα για την προτεραιότητα στοργής ανάμεσα στους ανθρώπους και στα ζώα, μετά την υιοθέτηση μιας χάρτας δικαιωμάτων των ζώων. Αυτό όμως για την Ορθοδοξία, αποτελεί ψευδοδίλημμα. Ο Άγιος Παΐσιος, παρά τη απέραντη αγάπη που έτρεφε προς τα ζώα, όταν ερωτήθηκε για το θέμα είπε ότι η αγάπη του ανθρώπου πρέπει πρώτα να εξαντλείται για τον άνθρωπο και όταν περισσεύει να πηγαίνει και προς τα ζώα.2 Εξάλλου στο θαύμα της θεραπείας του δαιμονιζομένου ο Χριστός προστάζει τα δαιμόνια να βγούν από τον άνθρωπο και να πάνε στους χοίρους, που πέφτουν στη λίμνη και πνίγονται. Ο υποβιβασμός λοιπόν του ανθρώπου στο επίπεδο των αλόγων ζώων, με την επέκταση μερικών τεχνητών νομοθετημάτων για τα ζώα, αποτελεί άλλη μια αποστασία από την Ορθόδοξη χριστιανική θέση και δεν αποτελεί λύση για την εξισορρόπηση των σχέσεων ανθρώπου και ζώων. Η εξίσωση αυτή αποτελεί μάλλον βιολογική ουτοπία ή μια νέα βιολογική απειλή.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης.

Ανδρέας Χατζηχαμπής (2015). Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης. Λεμεσός: Εκδ. Κυπριακό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης, σελ. 72-74

Κεντρική σελίδα Ορθοδοξία και Περιβάλλον 

Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης 

Διαβάστε επίσης

Το φυσικό περιβάλλον ως κτίση

Για  μας  τους  ορθόδοξους  χριστιανούς  το  φυσικό περιβάλλον είναι κτίση. Η κτίση δημιουργήθηκε από τον ...