Η Αγία Εβδομάδα έχει μια ιδιαίτερη σχέση με τα φυτά. Κατά το Σάββατο του Λαζάρου τα παιδιά συνηθίζουν να μαζεύουν τους Λαζάρους δηλαδή κίτρινες μαργαρίτες του είδους Chrysanthemum coronarium. Την Κυριακή των Βαΐων οι εκκλησίες στολίζονται με βάγια, δηλαδή κλάδους Φοινικιάς και κατά την περιφορά γύρω από τον εκάστοτε ιερό ναό οι πιστοί πετάνε φύλλα ελιάς. Η σύλληψη του
Χριστού έγινε στον «Κήπο της Γεθσημανή» ή αλλιώς στο «Όρος των Ελαιών». Όταν ο Ιούδας πρόδωσε τον Χριστό, συνειδητοποίησε το μεγάλο αμάρτημα που διέπραξε και έθεσε τέρμα στη ζωή του. Λέγεται πως κρεμάστηκε από ένα δέντρο το οποίο ονομάζεται Κουτσουπιά (Cercis siliquastrum). Πολλοί στις μέρες μας ονομάζουν αυτό το δέντρο «δέντρο του Ιούδα». Οι Ρωμαίοι στρατιώτες φόρεσαν στον Χριστό ένα ακάνθινο στεφάνι που λέγεται πως προερχόταν από το φυτό Παλιούρι (Paliurus spinachristi). Ση Μεγάλη Πέμπτη το βράδυ γίνεται ο στολισμός του Επιταφίου με πολλά λουλούδια, όσο το δυνατόν πιο αρωματικά. Σο Σάββατο το πρωί, κατά τη «μικρή» ανάσταση, ο ιερέας περιφερόμενος μέσα στον ναό, πετάει φύλλα δάφνης ψάλλοντας «Ανάστα, ὁ Θεός, κρῖνον τὴν γῆν, ὅτι σὺ κατακληρονομήσεις ἐν πᾶσι τοῖς ἔθνεσι». Σέλος, σύμφωνα με την παράδοση, λέγεται πως η Παναγία, καταβεβλημένη από την Σταύρωση του Υιού της, ξάπλωσε κάτω από ένα δέντρο που δεν άνθιζε ποτέ! Αυτό για να την σκεπάσει, τίναξε τα φύλλα του επάνω της και όταν η Παναγία ξύπνησε και το είδε, το ευλόγησε και άνθισε για πρώτη φορά και έτσι πήρε το όνομα Πασχαλιά ή Σύριγγα (Syringa vulgaris) ένα είδος που ανθίζει την περίοδο του Πάσχα.26
Απόσπασμα από το βιβλίο Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης.
Ανδρέας Χατζηχαμπής (2015). Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης. Λεμεσός: Εκδ. Κυπριακό Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας και Εκπαίδευσης, σελ. 46-47.
Κεντρική σελίδα Ορθοδοξία και Περιβάλλον
Βιοηθική του Περιβάλλοντος: Η ορθόδοξη προσέγγιση της κτίσης